روانشناسی,سلامت,عرقیات,آرایش و زیبایی,آشپزی,بارداری و زایمان,بیماری ها,زناشویی,مادر و کودک,مد

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

مضرات کاسنی

مضرات کاسنی,مضرات عرق کاسنی,مضرات دمنوش کاسنی,مضرات چای کاسنی,مضرات بخور کاسنی,مضرات شربت کاسنی,مضرات روغن کاسنی,منع مصرف کاسنی,عوارض مصرف کاسنی

 

گیاه کاسنی ( Chicory ) دارای دو گونه بوده، یک گونه آن بیشتر مصرف غذایی و سالاد دارد که با نام‌های اندیو، کاسنی فرنگی و کاسنی سالادی شناخته میشود و گونه دیگر بیشتر برای مصارف دارویی استفاده میشود.

مضرات کاسنی

کاسنی گیاهی است با ساقه‌های باریک و طویل که در حالت خودرو ارتفـاعش بـه ۰٫۵  تا ۱٫۵ متر می‌رسد ولی اگر پرورش یابد از ۲ متر نیز تجـاوز می‌نماید.

گیاه کاسنی از جمله گیاهان مفیدی است که تاریخ استفاده از آن به دوران‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسـد و مصـرف آن بین ملل مختلف متداول بوده است.

اطباء قدیم از جمله جالینوس، پلین، دیوسـکورید و عـده‌ای دیگر برای تمامی قسمت‌های این گیاه، به عنوان درمان و بهبودی بیماری‌ها اهمیـت زیادی قائل بوده‌اند.

قسمت دارویی و مورد استفاده آن خود گیاه و برگ‌ها است. کاسنی دارای مقدار زیادی سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، روی و کلسیم است، همچنین منبع غنی از برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C ، پیش‌ساز ویتامین A و فولات است.

ابن‌سینا پزشک بزرگ ایرانی، در مورد فواید کاسنی گفته است که کاسنی برطرف ‌کننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان دیفتری، تصفیه‌‌کننده خون می باشد و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است.

امروزه نیز از خواص عرق کاسنی برای مداوای بیماری‌های مختلف استفاده میشود و کشت آن در برخی مناطق رایج شده است.

از این گیاه در کتب سنتی با نام‌های اندیو، کاسیا، کاسنی تلخ، کاسنی وحشی و کاسنی صحرایی یاد شده است.
فواید عرق کاسنی در طب سنتی

فواید عرق کاسنی را شاید نتوان در یک مقاله عنوان کرد، اما سعی می کنیم مهمترین آنها را به طور خلاصه شرح دهیم.

از دیدگاه طب سنتی طبع کاسنی سرد و تر است.

سبزی کاسنی دارای چربی اشباع شده بوده، کلسترول پایینی دارد و بنابراین مصرف آن برای بیمارانی که رژیم کم کلسترول دارند، مانند بیماران قلبی عروقی بسیار مفید است.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است.

از دیگر فواید عرق کاسنی، تقویت کبد، معده و کلیه‌ها است، به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. همچنین کاسنی، مقوی اشتها و مقوی معده است.

برگ کاسنی دارای کالری بسیار کمی است، از اینرو برای افرادی که خواهان کاهش وزن و رژیم‌های لاغری هستند بسیار مفید است. جالب اینکه همان مقدار چربی اندک آن هم، تبدیل به انرژی شده و نیروی مورد نیاز فرد را تامین میکند.

استفاده از کاسنی مخلوط با آب سبزیجات و مصرف مداوم آن در درمان آکنه بسیار موثر است.

ترکیبات محلول در آب کاسنی، خاصیت مسکن دارند و بعضی از قندهای موجود در آن دارای خاصیت افرایش میکروب‌‌های مفید و کاهش باکتری‌‌های بیماری‌‌زا در روده است.

به دلیل فراوان بودن کاسنی از انواع ویتامینها، مصرف این سبزی از کمبود ویتامین جلوگیری کرده و مانع از خستگی بدن در اثر کمبود ویتامینها خواهد شد.

یکی دیگر از فواید عرق کاسنی ، تقویت چشم و کمک به سالم ماندن چشم ها است. تلخی اندک موجود در این سبزی حاوی ماده‌ای است که پیش‌ساز ویتامین آ بوده و برای سلامت چشم ها بسیار مفید است.

از دیگر خواص کاسنی خاصیت ضد یبوست بودن آن است. مصرف آن با آب سیب یا هویج برای درمان یبوست بسیار مفید است.
۶ مورد از مهمترین فواید عرق کاسنی
۱) فواید عرق کاسنی در دفع سموم کبدی

یکی از مهمترین فواید کاسنی دفع سموم کبدی است. گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند. به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند.

از اثرات مفید کاسنی، حفاظت کبد در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است.
۲) فواید کاسنی برای پوست و جوش صورت

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” می باشد. بنابراین باید تصفیه کبد را جدی گرفته و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد.

وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود. کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از فواید عرق کاسنی برای شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است. روزی ۳ لیوان مخلوط عرق کاسنی  و شاه تره (۲به۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.
۳) فواید عرق کاسنی در کاهش وزن

گیاه کاسنی دارای فروکتوز بوده و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده  شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده و در درمان یبوست را دارد و به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند.

مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.
۴) فواید کاسنی در پیشگیری از سرطان

عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده ، گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول های کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده  را دارد.
۵) فواید کاسنی در کاهش دردهای مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته و مطالعات نشان داده اند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود.

کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی داشته و یا دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف  نمود.
۶) فواید عرق کاسنی در بارداری

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است.

یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است.

عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد. مصرف عرق کاسنی در بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد.

عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل اینکه طبع کاسنی نسبتا سرد می باشد، می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.

ایمنی در برابر بیماری های عفونی از فواید کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.
مضرات کاسنی

مضرات عرق کاسنی شاید خیلی زیاد نباشد اما می توان به این موارد اشاره نمود، به طور مثال برای افرادی که دارای نارسایی‌های کلیه بوده یا سنگ کلیه دارند، توصیه نمیشود.

از دیگر مضرات عرق کاسنی می توان به تشدید تشنج در افراد مبتلا به صرع اشاره نمود  که ممکن است سبب تحریک تشـنج‌ شود.

معمولا کاسنی را در ماه های آخر بارداری جهت جلوگیری از زردی نوزاد مصرف می کنند. خانم های باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف فرآورده های این گیاه موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف زیاد عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.
عوارض عرق کاسنی

عوارض عرق کاسنی محدود می باشد. به برای مثال گاهی می تواند موجب درماتیت و حساسیت پوستی می‌شود و این مورد زمانی اتفاق می افتد که در مصرف آن زیاده روی شود و یا خود شخص نسبت به کاسنی حساسیت داشته باشد که معمولا کم اتفاق می افتد.

لازم به ذکر است کاسنی دارای مقدار زیادی ویتامین A است و با نیکوتین داخل سیگار تداخل پیدا میکند، لذا افرادی سیگاری در زمان خوردن کاسنی باید از کشیدن سیگار خودداری کنند.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مصرف بلند مدت و بی رویه عرق کاسنی می تواند موجب افت فشار خـون شود. بنابراین افرادی که دارای فشار پایین هستند باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمایند.

یکی از تاثیراتی که کاسنی روی بدن دارد این است که می تواند در کاهش وزن به افراد کمک کند. بنابراین افرادی که نیاز به کاهش وزن ندارند باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند.

نکته که لازم است به آن اشاره شود این است که گاها گفته می شود افزایش ترشحات صفرا از مضرات عرق کاسنی است یعنی کاسنی صفرا زا هست. این در حالی است که کاسنی صفرابر هست. یعنی با اثر انقباظی خود ترشحات کیسه صفرا را به مجاری روده دوازده ارسال می کند که به این طریق سبب هضم چربی های موجود در غذا می شود.

 

مضرات کاسنی

۲۷ مرداد ۹۹ ، ۰۹:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن سجادی

عرق عناب

عناب با نام علمیZizyphus sativa  که در انگلیسی Jujube معروف شده، ثمر درختی است شبیه به درخت کنار و زیتون، درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. درخت عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد.

طرز تهیه عرق عناب

میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد. عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. با توجه به کشت گستردهٔ عناب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در آسیای جنوبی مابین لبنان، شمال هندوستان، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین بوده باشد.

خاصیت عناب تازه

اما عناب برای چی خوبه؟ مهمترین خاصیت عناب تازه این است که آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است. در طب سنتی چین و کره از انواع حواص عناب به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند.

عناب تازه خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات پوستی جلوگیری می‌نماید. در اروپا عناب را به صورت خشک‌ شده یا به صورت آب ‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای میل می‌کنند.

در برخی مناطق از عناب برای تهیهٔ سرکه نیز استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک هم درست می‌کنند. عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان پر مصرف است، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده ‌استفاده می‌کنند.

عناب در طب سنتی

عناب باعث اعتدال در اخلاط بدن اعم از خلط خون، خلط سودا، خلط بلغم و خلط صفرا می‌شود. عناب ملین سینه و احشاء، رفع کننده گرفتگی دستگاه تنفس و صدا، صاف کننده خون و خونساز، مسکن التهاب و تشنگی است، همچنین عناب دردهای کبد، کلیه و مثانه را التیام بخشیده و مجاری آنها را پاک می‌کند.

در متون طب سنتی ایرانی عناب منضج اخلاط غلیظ و ملین صدر و احشا و مسهل اخلاط رقیق و رافع خشونت سینه و حلق و صوت که عارض از حرارت باشد است. ضمن اینکه برطرف کننده سرفه و ربو و درد صدر و  مسکن گرمی خون و گرمی و درد کبد و کلیه و مثانه و امراض مقعده و سوزش امعا و معده و برطرف کننده فساد مزاج کبد است.

عناب دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می‌کند، استفاده از مغز میوه عناب در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌شود. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای تهیه شده از عناب دارای مواد ضدسرطانی است، این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود. از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود.

مهمترین خاصیت عناب و از خواص اصلی که برای آن در متون پزشکی ایرانی ذکر شده، این است که عناب پالایشگر طبیعی خون و پاک کننده کبد است. عناب ملین احشا، مسهل اخلاط رقیق و منضج اخلاط غلیظ است و از غلیان خلط خون می‌کاهد.

عناب پالایشگر طبیعی خون و پاک کننده کبد است و شربتی که از عناب تهیه می‌شود، بهترین نوشیدنی پاک کننده کبد است.

طبع عناب چیست

طبع عناب سرد است یا گرم؟ ازنظر حکمای طب سنتی ایران طبیعت، مزاج یا طبع عناب سرد و تر به اعتدال است. اما شیخ‌الرئیس طبع عناب تازه را در درجه اول سرد و معتدل در خشکی و تری ذکر کرده است. لذا مصرف زیاد عناب در اشخاص سرد مزاج ممکن است ایجاد عوارض کند، چنین افرادی برای مصرف آن و رهایی از مضرات عناب باید عناب را با مصلحات آن مصرف کنند.

خواص عناب برای کبد

عناب جزو یکی از چهار میوه یا اربعه الصدریه مؤثر در بیماری‌های ریوی که شامل مویز، انجیر، خرما و عناب است به شمار می‌رود. همچنین عناب صاف کننده خون و مولد خون صالح بوده و برای درد کلیه، مثانه و بیماری‌های کبد هم نافع است، چرا که اصلاح کننده فساد مزاج کبد است، لذا عناب برای کبد چرب هم مناسب است. همچنین افرادی که مبتلا به کهیر، بثورات پوستی یا جوش‌های پوستی هستند می‌توانند از شربت عناب نفع بسیاری ببرند.

کبد در طب سنتی

در دیدگاه طب کالسیک، کبد محل متابولیسم بسیاری از مواد، ذخیره سازی گلیکوژن، خونسازی و تولید نمک‌های صفراوی می‌باشد. در دیدگاه طب سنتی ایران نیز کبد محل خونسازی و یا به عبارتی تولید خون می‌باشد که در واقع منظور از خون، همان اخلاط چهارگانه یعنی صفرا، سودا، خون و بلغم است.

در هر دو مکتب، این وظایف بسیار مهم بوده و اختلال هر یک از آنها منجر به ایجاد اختلالات اساسی در عملکرد کل بدن می‌شود. کبد یکی از مهمترین ارگان‌های بدن بوده و بر اساس مبانی طب سنتی ایران یکی از سه عضو اعضای رئیسه بدن است.

در دیدگاه طب ایرانی، اختلال در عملکرد کبد، باعث به هم ریختن تعادل بین اخلاط چهارگانه و ایجاد سوءمزاجهای مادی مانند سوءمزاج بلغمی، سوداوی، دموی یا صفراوی و یا حتی ایجاد اخلاط سوخته و یا ایجاد اخلاط غیرطبیعی شود، که این حالت‌ها می‌تواند منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها در تمام بدن شود.

از نظر حکمای طب سنتی ایرانی کبد یکی از اعضای رئیسه بدن و معدن روح و قوای طبیعی است. روح و قوای طبیعی سبب بروز افعال طبیعی مانند تغذیه و تنمیه در بدن می‌شوند. از جمله کارهای بسیار اساسی و مهمی که برای کبد ذکر کرده‌اند، عمل کیموس سازی است که در اثر آن غذاهای مصرفی تبدیل به اخلاط چهارگانه می‌شوند.

همواره حکمای طب سنتی نسبت به بهداشت کبد و حفظ سلامت آن سفارش اکید کرده‌اند و توجه به این عضو شریف را از واجبات زندگی سالم دانسته‌اند. نتایج عملکرد خوب کبد در تمامی بدن حتی در رنگ پوست و چهره و چشم انسان به خوبی قابل روئیت است. عناب و کاسنی ار داروهای مهم گیاهی برای سلامت کبد هستند. کاسنی باعث تقویت کبد می‌شوذ و مصفی خون است یعنی پاک کننده خلط خون است. عناب نیز برطرف کننده فساد مزاج کبد است.

عناب و درمان غلظت خون

ایا عناب برای غلظت خون مفید است؟ توجه به سلامت کبد دارای اهمیت ویژه‌ای بوده، و بر سلامت کلی بدن اثرگذار است. در طب ایرانی عناب خونساز، صاف کننده خون، مسکن تشنگی، برطرف کننده فساد مزاج کبد و ملین تعریف شده است و مصرف شربتی که از عناب تهیه شود برای افرادی که غلظت خون دارند بسیار مفید است، چرا که این شربت باعث پاکسازی، تقویت و تعدیل مزاج کبد می‌شود.

همچنین را دیگری برای برای رفع غلظت خون و پاکسازی خون از مواد زائد این است که آویشن را همراه با چند عدد عناب دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید، به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری آویشن خشک همراه با ۷ عدد عناب در یک یک لیتر آب جوش دم کنید، مصرف این نوشیدنی در بهار و تابستان به سلامت کبد و رفع غلظت خون کمک شایانی می‌کند.

خواص عرق عناب

خواص عرق عناب عبارت است از اعتدال بخشیدن به اخلاط بدن، ملین سینه و احشاء، رفع گرفتگی دستگاه تنفس و صدا، صاف کننده خون و سازندۀ خون و خونساز، همچنین عرق عناب باعث تسکین التهاب و تشنگی شده و سموم کبد و کلیه و مثانه و مجاری آنها را پاک نموده و دردهای آن‌ها را التیام می‌بخشد. عرق عناب عرق گیاهی تصفیه کننده خون و پالایشگر طبیعی خون است و مسهل اخلاط رقیق و منضج اخلاط غلیظ است و از غلیان خون می‌کاهد.

شربت عناب

با تمام این تعاریف و ویژگی‌های بارز عناب، ممکن است بسیاری از افراد تمایلی به مصرف میوه‌ی خشک یا تازه آن نداشته باشند و طعم آن با ذایقه آن‌ها سازگار نباشد، لذا از مصرف عناب صرف نظر کنند و از خواص دارویی شربت عناب هم چشم بپوشند.

اما شربت عناب می‌تواند راه‌کار مناسبی برای بهره‌مندی از خواص این میوه شگفت انگیز باشد، شربت عناب بسیار خوش طعم است و خواص دارویی اعجاب انگیزی دارد و شما به سادگی می‌توانید آنرا در خانه تهیه کنید یا شربت عناب را به صورت آماده سفارش داده و خرید کنید.

در منابع طب سنتی ایرانی توصیه به استفاده شربت بسیاری از گیاهان و میوه‌ها به جای خود گیاه یا میوه شده، چرا که خاصیت و فواید گیاه یا میوه پس از تهیه شربت از آن چند برابر می‌شود. این توصیه در مورد عناب هم صدق می‌کند و شربت عناب خواص و فواید بیشتری نسبت به میوه‌ی آن دارد.

شربتی که از عناب تهیه می‌شود، بهترین نوشیدنی شستشو دهنده و پاک کننده مجاری است و مواد زائد را از کبد پاکسازی می‌کند، همچنین شربت عناب برای جلوگیری از جوش‌های پوستی و آلرژی‌ها بسیار مفید است.

شربت عناب بهترین نوشیدنی برای فصل بهار و تابستان است، این شربت صاف کنندۀ خون، مسکن التهاب و تشنگى و حدت خون است. مصرف شربت عناب برای افرادی که غلظت خون دارند بسیار مفید است، چرا که این باعث پاکسازی، تقویت و تعدیل مزاج کبد می‌شود.
طرز تهیه عرق عناب
طرز تهیه شربت عناب تازه

برای تهیه شربت عناب لازم است که ابتدا به مقدار دلخواه از عناب تازه و نرم امسال را تمیز شسته و به اندازه ۴ تا ۱۰ برابر عناب آب اضافه کنید،برای حدود هشتصد گرم عناب، حداقل چهار لیتر آب را داخل قابلمه ریخته و عناب ها را در آن بجوشانید.

پس از اینکه عناب ها نرم شدند و کاملا پخته شدند، با پشت کفگیر آنها را له کرده و خوب بهم بزنید. حالا عناب‌های پخته شده را از صافی یا آبکش عبور دهید، پس از صاف کردن عناب‌های پخته شده باید با هم وزنش شکر سفید مخلوط کنید، برای این مقدار عناب حداقل دو یا سه کیلو گرم شکر کافیست.

بعد از اضافه کردن شکر دوباره بجوشانید تا به قوام شربت برسد. زمانیکه مایع صاف شده را برای بار دوم میجوشانید توجه کنید که زمان زیادی روی حرارت نماند تا بیش از اندازه غلیظ و سفت نشود، بهتر است فقط چند دقیقه روی حرارت قرار دهید در حدی که فقط شکر در آن حل شود و به قوام شربت برشد. پس از سرد شدن، شربت را داخل ظروف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف نصف استکان را در یک لیوان آب حل کرده و نوش جان کنید.

نحوه عرق گیری در خانه و منزل به صورت صحیح ، عرق‌ گیری یا به اصطلاح علمی آن تقطیر برای از بین بردن ناخالصیها و مواد معدنی از یک محلول یا آب بسیار مفید است ، وقتی مایعی گرم میشود بخار از خود متساعد می کند و این بخار بالا میرود.

با کمک این فرایند ، آب را از مواد معدنی که به شکل مایع یا جامد هستند جدا می‌کنند.

وقتی بخار سرد شد ، دوباره به شکل مایع متراکم میشود ، مایعی که عاری از ناخالصی است و میتواند دوباره جمع آوری و استفاده شود.

البته این کار کمی وقتگیر است اما وقتی میخواهید ناخالصی های یک مایع را از بین ببرید یک راه حل دم دست و فوری است.

یکی از روشهای کم خرج عرق‌ گیری گیاهانی نظیر نعنا و شوید یا گیاهان خوراکی یا دارویی دیگر یا خالص کردن مایعات با استفاده از وسایلی صورت می گیرد که در آشپزخانه پیدا می شود.

برای عرق‌ گیری به شیوه زیر عمل کنید :

۱. یک قابلمه بزرگ درب دار آماده کنید.

بزرگترین قابلمه ای که دستتان می رسد را بردارید تا میزان بیشتری از مایعات را بتوانید تقطیر کنید.

این قابلمه باید آنقدر بزرگ باشد که یک ظرف کوچک دیگر مانند کاسه استیل یا کاسه فلزی دیگری در آن جا شود.

اگر درب قابلمه انحنا دارد ، از آن به جای درب مسطح استفاده کنید ، شکل منحنی درب قابلمه به جمع آوری میعان به سمت مرکز کمک میکند.

اگر درب منحنی پیدا نکردید ، میتوانید از مقداری فویل آلومینیومی استفاده کنید ، آن را روی یک کاسه بزرگ بگذارید و شکل منحنی به آن بدهید تا بتوانید به عنوان درب قابلمه از آن استفاده کنید.

فویل را برگردانید تا روی قابلمه را بپوشاند.

۲. یک ظرف دیگر داخل ظرف بزرگ بگذارید تا مایعات در آن بریزد.

ظرفی را انتخاب کنید که بتواند دمای بالای جوش را تحمل کند.

احتمالا بخواهید ظرف جمع آوری را به سمت بالای قابلمه بیاورید.

برای این کار یک قفسه پایه‌دار در کف قابلمه بزرگ بگذارید و ظرف کوچک را روی آن قرار ‌دهید تا ارتفاع آن بالاتر بیاید.

حتی می‌توانید از یک آجر یا چیزی شبیه به این استفاده کنید که در تماس با مایع تقطیرشده نباشد.

میتوانید یک سوراخ روی دریچه ایجاد کنید و از یک لوله طویل برای جمع آوری مایع تقطیر شده یا عرق مورد نظر در ظرف جداگانه استفاده کنید.

البته شاید مجبور باشید برای این کار در ظروف آشپزخانه خود سوراخ ایجاد کنید تا این کار بهتر انجام شود.

۳. آب کثیف را در یک قابلمه بزرگ بریزید.

مطمئن شوید که هیچ ذره ای از مایع کثیف یا ناخالص داخل ظرف کوچک نریخته است.

شاید فقط بخواهید قابلمه را تا آنجایی پر کنید که تنها چند سانتیمتر پایینتر از ارتفاع ظرف کوچک باشد.

اگر آب خیلی به ظرف جمع آوری نزدیک باشد ، ممکن است به داخل آب خالص یا تقطیرشده بریزد و آن را آلوده یا ناخالص کند.

۴. درب قابلمه را روی قابلمه برعکس کنید.

با برگرداندن درب قابلمه ، زاویه منحنی به هدایت کردن بخار آب به سمت مرکز کمک میکند تا یک جا جمع شود و به داخل ظرف کوچک سرازیر شود.
شما میتوانید چند بسته یخ یا آب سرد را روی درب قابلمه بگذارید تا بخار زودتر سرد شود و به شکل مایع دربیاید.

۵. آب را دوباره بجوشانید.

اجاق گاز را روشن کنید و آب را گرم کنید ، دمای آب را بررسی کنید و آن را در حال جوشیدن ملایم بگذارید.

اگر زیاد به آب گرما بدهید و شعله زیاد باشد ، ممکن است قطرات آب ناخالص به داخل ظرف کوچک جمع آوری بریزد ، هر وقت لازم شد دمای آب را تنظیم کنید.

۶. محتویات قابلمه بزرگ را تا آنجا که ممکن است بجوشانید.

اما نگذارید تمام آب موجود در قابلمه خشک شود یا برای همیشه قابلمه را خراب کنید.

بگذارید مایع تقطیرشده یا عرقی که گرفته اید خنک شود.

جوشیدن مایع چندین ساعت طول می کشد تا بتوانید مقدار زیاد و خاصی از عرق گیاه مورد نظر یا مایع خالص به دست آورید پس باید صبور باشید.

لطفا مقاله فواید مصرف عرق کاسنی در بارداری بخوانید.

 

عرق عناب

۲۷ مرداد ۹۹ ، ۰۹:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن سجادی